مجله درهم ورهم
مطالب مفید و زیبا ...
                                                        
درباره وبلاگ

این یه وبلاگ عمومیه و ماهم از این موضوع استفاده کردیم و مطالبی با موضوعات مختلف گذاشتیم تا چیزی کم و کسر نیاد و یه وبلاگ کسل کننده نباشه. اگه شما هم در مورد چیزی مطلبی خواستین تو قسمت نظرات بگین و ما سعی میکنیم حتما و در کمترین زمان یه تاپیک با موضوعی که شما خواستین بذاریم.
لحظات خوشی داشته باشین در پناه خداوند.
مدیر وبلاگ : Mr. Kouri
تبلیغات
نظرسنجی
کارکرد وبلاگ چطوره ؟؟؟







پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
شنبه 16 دی 1391 :: نویسنده : ῭ʌГΛŝĦ Ƙħąƞ΅

شاخص توده بدن

Body mass index




خیلی از افراد همیشه دوست دارن بدونند که آیا واقعا بدن آنها دارای وزن مناسب هست؟ آیا ایده ال هست؟ بعضی ها دارای عضلات زیادی هستند و به نظر چاق میرسند , درحالی که استخوان بندی درشتی هم دارند ودر اصل دارای اضافه وزن نیستند.برای اینکه به طریق علمی تری در باره اینکه آیا ما دارای اضافه هستیم یا نه به قضاوت بنشینیم از فرمولی استفاده شده که به راحتی در این باره به ما کمک میکند.یعنی کسری را در نظر یگیرید که صورت کسر وزن شما گذاشته شود و مخرج آن توان دوم قد شما( به متر) گذاشته شود.این فرمول به BMI یا body mass index موسوم است

(دوستان می‌توانند برای محاسبه شاخص بدنی خود به این سایت مراجعه كنند)
http://www.rbmsport.com/index.aspx?pageid=312&siteid=1


و اما فرمول‌های محاسبه:

BMI از روشهای ارزیابی چاقی میباشد = وزن بر حسب kg تقسیم برتوان دوم قد بر حسب متر
در افرادی كه توده عضلانی آنها در محدوده طبیعی قرار دارد، BMI با چربی بدن متناسب است.
BMI اختصاص به جنس ندارد.

BMI برابر با 30 kg/m2 با خطر مرگ 2- 1.5 برابر بیشتر همراه است.


چاقی پر خطر BMI:30-35 = (High risk)

چاقی بسیار پرخطر BMI:35-40 = (very high risk)

چاقی بینهایت پرخطر BMI>40=(extremely high risk)

میزان چربی داخل شكم را میتوان با اندازه‌گیری دور كمر تخمین زد كه در سطح تیغه‌های ایلیاك و در صفحه‌ای موازی با سطح زمین در حالت ایستاده انجام میشود.

در BMI<35 اندازه‌گیری دور كمر بخش مهمی از ارزیابی بالینی است.

دور كمر در آقایان 102 cm< و در خانم‌ها 88 cm< نشانگر افزایش چربی داخل شكم است.

دور كمر زیاد در BMI<35 خطر مرگ را افزایش می‌دهد و گروه چاقی را بالاتر می‌برد.

شاید اندازه‌گیری دور كمر روش بهتری برای ارزیابی خطر در افراد آسیایی و جمعیت‌های مسن‌تر باشد.

دور كمر شاخصی از وجود سندروم متابولیك (مقاومت به انسولین) است.

در مقایسه با BMI<25، در 30<BMI، شیوع فشارخون بالا(هایپرتانسیون )2 برابر و شیوع كلسترول HDL پایین 3 برابر میشود.

دیابت بیماری است كه بیش از سایر بیماریها با چاقی در ارتباط است و میتواند 20-10 سال پس از بروز چاقی بوجود آید.

در مقایسه با BMI=22، در 53 BMI=، خطر ایجاد دیابت بیش از 60 برابر افزایش می‌یابد.

كاهش وزن با سرعت %1< وزن در هفته توصیه نمیشود زیرا خطر تشكیل سنگهای صفراوی وجود دارد.

چاقی با سرطانهای پستان، اندومتر و كولون قویترین ارتباط را دارد.

رییس انجمن تغذیه ایران گفت: نامتناسب بودن وزن با قد نشان دهنده تجمع چربی در بدن است.

دكتر ضیاءالدین مظهری در این باره به خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: دریافت انرژی بیش از نیاز، تجمع چربی‌ها در بدن را به همراه دارد؛ زیرا زمانی كه نیاز بدن به قند و پروتئین برطرف شود، انرژی مازاد بر این نیاز در قالب چربی در بافت‌ها ذخیره می‌شود.

وی با اشاره به این كه چربی‌ها انواع متفاوتی دارند، افزود: LDL (كلسترول بد خون) و HDL ( كلسترول خوب خون) از مهمترین مشتقات كلسترول در بدن هستند. LDL با صدمه به رگ‌های خونی می‌تواند چربی‌های ذخیره شده كبد را به ارگان‌های مختلف بدن انتشار دهد، اما HDL یا چربی خوب بدن كه كلسترول نجیب نیز گفته می‌شود، چربی‌های خون را گرفته، با ذخیره كردن در كبد و كیسه صفرا، امكان دفع آن را از بدن فراهم می‌كند.

رئیس انجمن تغذیه ایران ادامه داد: بنابراین هرچه تجمع چربی در بافت افزایش یابد شانس اكسیده شدن چربی بد خون یا LDL نیز افزایش می‌یابد و خطر جدی برای سلامت افراد و عامل بروز بیماری‌های قلبی - عروقی به ویژه در سالمندان است.

وی در پایان توصیه كرد: برای پیشگیری از این عوارض باید نسبت وزن به قد را متعادل نگاه داشت كه متخصصان تغذیه بهترین مشاور برای افراد در این زمینه هستند.رییس انجمن تغذیه ایران گفت: نامتناسب بودن وزن با قد نشان دهنده تجمع چربی در بدن است.

دكتر ضیاءالدین مظهری در این باره به خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: دریافت انرژی بیش از نیاز، تجمع چربی‌ها در بدن را به همراه دارد؛ زیرا زمانی كه نیاز بدن به قند و پروتئین برطرف شود، انرژی مازاد بر این نیاز در قالب چربی در بافت‌ها ذخیره می‌شود.

وی با اشاره به این كه چربی‌ها انواع متفاوتی دارند، افزود: LDL (كلسترول بد خون) و HDL ( كلسترول خوب خون) از مهمترین مشتقات كلسترول در بدن هستند. LDL با صدمه به رگ‌های خونی می‌تواند چربی‌های ذخیره شده كبد را به ارگان‌های مختلف بدن انتشار دهد، اما HDL یا چربی خوب بدن كه كلسترول نجیب نیز گفته می‌شود، چربی‌های خون را گرفته، با ذخیره كردن در كبد و كیسه صفرا، امكان دفع آن را از بدن فراهم می‌كند.
رئیس انجمن تغذیه ایران ادامه داد: بنابراین هرچه تجمع چربی در بافت افزایش یابد شانس اكسیده شدن چربی بد خون یا LDL نیز افزایش می‌یابد و خطر جدی برای سلامت افراد و عامل بروز بیماری‌های قلبی - عروقی به ویژه در سالمندان است.
وی در پایان توصیه كرد: برای پیشگیری از این عوارض باید نسبت وزن به قد را متعادل نگاه داشت كه متخصصان تغذیه بهترین مشاور برای افراد در این زمینه هستند.


به طور خلاصه:

شاخص توده بدنی یا همان (BMI) که حروف اول کلمات Body Mass Index می‌باشد را می‌توانید با تقسیم کردن وزنتان (به کیلوگرم) بر روی قدتان (به متر) به توان دو، بدست آورید.

اگر BMI شما کمتر از 20 باشد، شما دچار کمبود وزن هستید. شما باید مراقب باشید که وزنتان زیاد کاهش نیابد و در صورت وقوع چنین وضعیتی، باید با پزشکتان مشورت كنید. اگر BMI شما بین 20 و 25 باشد، وزنتان متناسب با قدتان می‌باشد.

در صورتی كه BMI شما بین 25 و 30 قرار دارد، شما کمی دچار اضافه وزن هستید و در صورتی که بیماری دیگری مثل آرتریت (التهاب مفاصل) ندارید، نباید از داشتن این اضافه وزن نگران باشید چرا كه در بیماری آرتریت، اضافه وزن باعث بدتر شدن بیماری می‌گردد.

اگر BMI بیشتر از 30 باشد افزایش خطر در بروز بسیاری از بیماری‌ها ایجاد می‌شود كه این بیماری‌ها شامل بیماری کرونر قلب، افزایش فشار خون، بعضی از سرطان‌ها، دیابت، مشکلات اسکلتی عضلانی، اختلالات تولید مثل و بیماری کیسه صفرا است.


در انتها برای محاسبه شاخص توده بدنی خود می‌توانید به این سایت مراجعه كنید:
http://www.rbmsport.com/index.aspx?pageid=312&siteid=1




نوع مطلب : دنیای شیرین - ( علمی )، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 22 شهریور 1396 12:26
I just could not go away your web site prior to suggesting
that I actually loved the usual information a person supply
on your visitors? Is gonna be back continuously in order to inspect
new posts
شنبه 19 فروردین 1396 16:20
When someone writes an paragraph he/she keeps the image of a user in his/her brain that how a user can know it.
Therefore that's why this piece of writing is outstdanding.
Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر