تبلیغات
مجله درهم ورهم - قوانین بین المللی اسنوکر - فصل دوم
 
مجله درهم ورهم
مطالب مفید و زیبا ...
                                                        
درباره وبلاگ

این یه وبلاگ عمومیه و ماهم از این موضوع استفاده کردیم و مطالبی با موضوعات مختلف گذاشتیم تا چیزی کم و کسر نیاد و یه وبلاگ کسل کننده نباشه. اگه شما هم در مورد چیزی مطلبی خواستین تو قسمت نظرات بگین و ما سعی میکنیم حتما و در کمترین زمان یه تاپیک با موضوعی که شما خواستین بذاریم.
لحظات خوشی داشته باشین در پناه خداوند.
مدیر وبلاگ : Mr. Kouri
تبلیغات
نظرسنجی
کارکرد وبلاگ چطوره ؟؟؟







پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

فصل دوم- تعاریف

فریم - Frame  :

یک فریم عبارتند از مدت زمانیکه اولین ضربه برای پخش کردن توپ ها زده می شود تا :

1- یک بازیکن در نوبت خود بازی را واگذار نماید.

2- یا فقط زمانیکه توپ سیاه روی میز است ضربه زننده به دلیل داشتن امتیاز بیشتر از (1+7 ) فریم را می برد .

3- یا فقط زمانیکه توپ سیاه روی میز است با افتادن توپ سیاه در پاکت یا ارتکاب هر خطا فریم پایان می یابد.

تذکر: بازیکن ضربه زننده اگر بخواهد می تواند برای بالا بردن برگ خودش به بازی ادامه دهد ولی نتیجه تغییر نمی کند.

یک بازی :

یک بازی از تعدا فریم های مقرر شده تشکیل می گردد.

مسابقه :

تعداد فریم های مقرر شده تشکیل می گردد.

توپ ها :

1- توپ سفید که کیوبال (Cue ball )  نامیده می شود.

2- 15 توپ قرمز و 6 توپ رنگی که به عنوان توپ های هدف (Object ball) می باشد.

ضربه زننده :

ضربه زننده کسی است که در حال بازی است تا زمانیکه داور پایان نوبت او را اعلام نماید.

ضربه :

1- زمانیکه ضربه زننده با نوک چوب به توپ سفید (Cue ball )  میزند ضربه ایجاد می شود.

2- ضربه زمانی درست است که هیچ تخطی از قانون صورت نگیرد.

3- تا زمانیکه کلیه توپ ها ی روی میز به صورت ساکن و بیحرکت قرار نداشته باشند ضربه کامل نیست .

4- ضربه می تواند به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به شکل ذیل انجام  شود.

الف- اگر توپ سفید بدون تماس با باند به توپ هدف برخورد نماید ضربه مستقیم خواهد بود.

ب- اگر توپ سفید قبل از برخورد با توپ هدف با یک یا چند باند تماس پیدا کند ضربه غیر مستقیم انجام شده است.

انداختن توپ در پاکت ( POT) :

زمانیکه توپی قانونی و بدون ارتکاب خطا وارد پاکت شود عمل  POT صورت گرفته است .

Break:

تعداد توپهایی که یک بازیکن در یک نوبت از بازی  POT کرده و امتیاز کسب می کند Break  می نامند.

توپ در دست ( Ball in hand  )

1- توپ سفید یا (کیوبال) زمانی در دست است که :

الف –  قبل از شروع فریم باشد.

ب –  یا توپ سفید داخل پاکت بیفتد.

پ – یا توپ سفید خارج میز پرتاب شود.

ت – در زمانی كه در آخر بازی به روی توپ مشكی مساوی می شود در آن زمان می بایست توپ 7 سر جایش و كیوبال             بال این هند شوددر منطقه D.

2- توپ سفید در دست خواهد بود تا :

الف – به طور قانونی بازی انجام شود.

ب- یا خطایی توسط بازیکن ضربه زننده صورت گیرد.

توپ در جریان بازی – Ball in play

1- تا زمانیکه توپ سفید در دست نباشد در جریان بازی است.

2- توپ های قرمز از شروع فریم تا افتادن در پاکت و یا پرتاب شدن به بیرون میز در جریان بازی هستند.

3- توپ های رنگی پس از دوباره قرار گرفتن در روی میز و یا بعد از افتادن در پاکت خارج از نوبتشان به عنوان جایزه یا پرتاب شدن به بیرون میز در جریان بازی قرار می گیرند.

توپ انتخابی :

1- توپ هدفی که برای بازیکن ضربه زدن به داور اعلام می کند و متعهد می شود که اولین ضربه را به آن بزند توپ انتخابی Ball ON  آن بازیکن می باشد.

2- در صورت درخواست داور ضربه زننده باید توپ هدف خود را اعلام نماید.

توپ آزاد Free ball  :

توپ آزاد توپی است که یک بازیکن می تواند پس از اسنوکرد شدن با خطای بازیکن مقابل در صورت ندیدن دو طرف توپ هدف انتخاب نماید.


توپ به بیرو ن پرتاب شده :

چنانچه توپ در سطح بازی نبوده و یا داخل پاکت نیافتاده باشد، پس به بیرون میز پرتاب شده است.

توپهایی که بر روی لبه میز (یا باندها ) قرار می گیرد اگر خود بخود به روی میز برنگردد به منزله خروج توپ از میز                می باشد.

اسنوکرد شدن ( ماسک شدن )

زمانیکه مسیر مستقیم توپ سفید ( کیوبال) برای ضربه زدن به قسمتی یا تمام قسمت همه توپ های در نوبت توسط توپ یا  توپ های خارج از نوبت مانع ایجاد شود آن کیوبال اسنوکرد شده است پس اگر بتوان مستقیماً به انتهای لبه های کناری یک یا چند توپ در نوبت ضربه زد آن کیوبال اسنوکر (ماسک) نیست.

1- در صورت کیوبال در دست ، اگر از هر نقطه منطقه D  برای ضربه زدن به توپ در نوبت طبق شرایط فوق مانع وجود داشته باشد کیوبال اسنوکرد شده است.

2- اگر توپ در نوبت توسط بیشتر از یک توپ خارج از نوبت اسنوکر شود :

الف- آن توپ با نزدیکترین توپ خارج از نوبت به کیوبال اسنوکر شده است .

ب- اگر آن توپ با بیشتر از یک توپ خارج از نوبت با فاصله یکسان از کیوبال اسنوکر شده باشد کلیه آن توپها ی خارج         از نوبت تاثیر گذار در اسنوکرد شدن هستند.

3- اگر مسیر کیوبال با چندین توپ قرمز توسط چندین توپ خارج از نوبت مسدود شده باشد توپ تاثیر گذار در اسنوکرد شدن وجود ندارد.

4- کیوبال توسط باند نمی تواند اسنوکر شود و اگر مسیر کیو بال توسط انحنای باند مسدود شد و انحنای باند به کیوبال نزدیکتر از هر توپ خارج از نوبت باشد آن کیوبال اسنوکرد نشده است . و داور نمی تواند اعلام Free ball نماید و  بازیکن که با خطای حریف در وضعیت قرار گرفته که لبه باند مانع از زدن توپ در نوبت او بشود نمی تواند از Free ball استفاده نماید و فقط می تواند از بازیكن خاطی بخواهد خودش ضربه بزند یا اینكه خودش به توپ در نوبت ضربه بزند.

5- زمانی كه Free ball به جای قرمز است اگر توپ فری بال با هر قرمزی داخل پاكت شود امتیاز توپها با هم جمع می شود ولی زمانی كه فری بال برای توپهای رنگی می باشد و اگر توپ فری بال با توپ نوبت هم زمان پاكت شوند فقط امتیاز توپ در نوبت محاسبه می شود.

تذكر1 : اگر بازیكنی توپ فری بالی را انتخاب می كند باید حتماً ضربه اولش به آن توپ برخورد نماید در غیر این صورت خطا محسوب و جریمه می شود به اندازه توپ در نوبت.

تذكر2 : چنانچه بعد از خطا قرمزها به هم چسبیده باشند قانون می بایست دو سمت توپ در نوبت دیده شود صدق نمی كند در این حالت به منزله دیدن هر دو سمت توپ تلقی می شود.

 

ضربه هول :

اگر نوک چوب موقع ضربه زدن در روی کیوبال باقی بماند آن ضربه هول محسوب می شود که :

1- پس از اینکه کیوبال به سمت جلو حرکت کرده است.

2- مگر اینکه فاصله کیوبال و توپ در نوبت بسیار کم بوده و ضربه به آخرین قطعه لبه توپ در نوبت برخورد نماید که با تشخیص داور این ضربه افه رو یا Follow Shat  بوده و ضربه هول نمی باشد.

نقطه اشغال شده :

اگر توپی پس از پاکت شدن بدون تماس با توپ دیگر نمی توان در جای خودش قرار دهید آن نقطه اشغال شده نامیده     می شود و می بایست جای بالاترین نقطه ای كه خالیست قرار گیرد.

ضربه پرشی :

زمانیکه کیوبال از روی هر قسمت از هر توپ هدف عبور نماید( اعم از اینکه در موقع عبور با آن توپ تماس پیدا بکند یا نه) ضربه پرشی محسوب گردیده خطا می باشد( مگر ) :

1- ابتدا کیوبال با یک توپ هدف برخورد نموده و سپس از روی توپ دیگر پرش کند.

2- کیوبال ابتدا پرش کرده و سپس از برخورد با میز به توپ هدف برخورد نماید.

3- اگر کیوبال بعد از برخورد قانونی به توپ هدف با باند و یا توپ دیگر برخورد کرده و سپس از روی توپ پرش نماید.

عدم برخورد کیوبال با هدف – miss :

وقتی کیوبال ابتدا به توپ درنوبت برخورد ننماید و داور متوجه شود زننده تلاش کافی برای ضربه زدن به توپ در نوبت نکرده است آن بازیکن مرتکب عمل miss   شده است.







نوع مطلب : بیلیارد ایران، 
برچسب ها : قوانین بین المللی اسنوکر - فصل دوم، قوانین بین المللی اسنوکر، اسنوکر، قوانین بین المللی، قوانین،
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر