مجله درهم ورهم
مطالب مفید و زیبا ...
                                                        
درباره وبلاگ

این یه وبلاگ عمومیه و ماهم از این موضوع استفاده کردیم و مطالبی با موضوعات مختلف گذاشتیم تا چیزی کم و کسر نیاد و یه وبلاگ کسل کننده نباشه. اگه شما هم در مورد چیزی مطلبی خواستین تو قسمت نظرات بگین و ما سعی میکنیم حتما و در کمترین زمان یه تاپیک با موضوعی که شما خواستین بذاریم.
لحظات خوشی داشته باشین در پناه خداوند.
مدیر وبلاگ : Mr. Kouri
تبلیغات
نظرسنجی
کارکرد وبلاگ چطوره ؟؟؟







پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

فصل سوم – بازی

بازی اسنوکر می تواند توسط دو نفر یا بیشتر به صورت یارگیری یا مستقل به شرح زیر انجام گردد.

1- همه بازیکنان باید بایک کیوبال (توپ سفید) بازی کنند که هر بازی 15 قرمز و 6 توپ رنگی از 2 تا 7 دارد.

2- امتیاز هر بازیکن در نوبت خود با در پاکت انداختن توپ های قرمز و رنگی محاسبه می شود که پس از اتمام توپ های قرمز نوبت توپ های رنگی، به ترتیب از رنگ زرد تا مشکی خواهد بود.

3- امتیاز هر بازیکن با اضافه شدن به امتیازات قبلی وضعیت او را مشخص خواهد کرد.

4- امتیاز جریمه  به امتیازات بازیکن حریف اضافه خواهد شد.

5- به عنوان یک تاکتیک بازیکن می تواند کیوبال را با یك ضربه قانونی در پشت توپ خارج از نوبت نگه دارد که در چنین حالتی بازیکن حریف اسنوکرد (ماسک) می شود که این تاکتیک به جهت امتیاز گیری و احتمال خطا توسط بازیکن حریف بسیار حایز اهمیت می باشد.

6- برنده یک فریم کسی است :

الف- امتیاز بیشتر را کسب نماید.

ب- آن فریم به نفع بازیکنی واگذار گردد.

پ- آن فریم به دلیل رفتار ناشایست و یا خطای Foul and miss and miss sthit  به حساب بازیکنی گذاشته شود.

7- برنده مسابقه کسی است : 

الف- تعداد فریم های مورد نیاز را برده باشد.

ب- در صورت تساوی امتیازات بالاترین معدل امتیازی را کسب کند.

پ- یا آن بازی به دلیل رفتار ناشایست به بازیکن حریف  واگذار گردد.

شیوه بازی :

ترتیب بازی توسط قرعه و یا سکه که به وسیله داور انجام می شود تعیین خواهد شد و لازم به ذكر است سكه نباید به روی میز انداخته شود.

1- این ترتیب بازی باید تا آخر فریم بدون تغییر باقی بماند. مگر اینکه بازیکنی از حریف خود بخواهد که به دلیل ارتکاب خطا، بازی مجدد انجام دهد.

2- هر بازیکن و یا یار او که ضربه اول را میزند باید به طور متناوب فریم های بعدی را شروع نمایند.

3- اولین بازیکن بازی را به شکل کیوبال در دست آغاز خواهد کرد و هر فریم زمانیکه کیوبال از منطقه D توسط              نوک چوب ضربه بخورد شروع می شود و اگر بازیکنی در زمان جابجا کردن کیوبال در منطقه D با نوک چوب به آن ضربه بزند بازی شروع شده است.

4- تا زمانیکه توپ قرمز روی میز است اولین ضربه باید به توپ قرمز و یا فری بال که به جای قرمز انتخاب شده ، زده شود.

الف- وقتی توپ قرمز و یا هر توپ رنگی به جای قرمز در پاکت بیفتد آن بازیکن در ضربه بعدی توپ رنگی انتخابی          خود را خواهد زد، که اگر در پاکت بیفتد امتیاز محاسبه و توپ رنگی مجدداً در نقطه خود قرار می گیرد.

ب- سپس ضربه زدن به یک توپ رنگی ادامه خواهد داشت تا زمانیکه توپ های قرمز در روی میز باقی نماند و پس              از در پاکت افتادن آخرین قرمز یک توپ رنگی (به عنوان جایزه) زده خواهد شد.

پ- سپس نوبت توپ های رنگی که به ترتیب ارزش آنهاست ، خواهد بود که وقتی توپ رنگی در نوبت خود بطور قانونی در پاکت بیافتد داخل پاکت باقی می ماند.

5- بدون توجه به اینکه یک خطا ممکن است به نفع بازیکنی باشد وقتی توپ های قرمز در پاکت بیفتد و یا به بیرون میز پرتاب شود در داخل پاکت باقی می ماند مگر اینکه به جهت تمیز کردن توسط داور از روی میز برداشته شود یا از لبه پاکت خود بخود در پاکت بیفتد یا در Foul and miss  برای ضربه مجدد توسط بازیکن خاطی توپ های جابجا شده در جای قبلی قرار گیرد و یا توپی توسط بازیکنی غیر از ضربه زننده از جای خود تکان خورده باشد

  

6- اگر بازیکنی امتیازی نگیرد و یا مرتکب خطا شود نوبت او به پایان رسیده و بازیکن بعدی از جاییکه کیوبال در روی میز قرار دارد و یا در صورت بیرون رفتن کیوبال ازمیز و یا داخل پاکت افتاد باشد از نقطه D ، بازی را ادامه خواهد داد.

 

پایان فریم ، بازی یا مسابقه

1- زمانیکه فقط توپ سیاه در روی میز باقی مانده باشد با اولین امتیاز و یا خطا فریم به پایان میر سد مگر هر دو شرایط مشروحه زیر اتفاق بیفتد :

الف- نتیجه فریم پس از افتادن توپ سیاه در پاکت و یا ارتکاب خطا مساوی باشد.

ب- برای محاسبه رقم شماره نهایی در پایان فریم آخر در مساوی فریمی.

2- وقتی که هر دو شرایط بالا وجود داشته باشد :

الف- توپ سیاه در روی نقطه اصلی قرار می گیرد.

ب- کیوبال به منطقه  D برده می شود.

پ- بازیکن ضربه زننده با قید قرعه تعیین می گردد.

ت- پس از آن با اولین امتیاز یا خطا فریم به پایان می رسد.

بازی با کیوبال در دست :

برای بازی با کیوبال در دست بازیکن باید از منطقه  D  و یا از روی خط D به هر سمت که بخواهد به کیوبال ضربه بزند.

1- داور باید متقاعد شود که کیوبال خارج از منطقه D  نیست. در ضمن داور در صورت خروج کیوبال در منطقه D نباید به بازیکن ضربه زننده هشدار بدهد و باید صبر کند ضربه  زده شود بعد اعلام خطا نماید.

2- اگر در زمان جابجا کردن کیوبال در منطقه  D نوک چوب با کیوبال برخورد نماید و داور عقیده داشته باشد که ضربه زننده به قصد اینکار را نکرده ، هنوز بازی شروع نشده است.

ضربه همزمان با دو توپ :

بجز دو توپ قرمز و یا توپ آزاد و توپ در نوبت اگر دو توپ همزمان ضربه بخورند خطا محسوب می شود.

 

قرار گرفتن توپ های رنگی در نقاط خود :

کلیه توپ های رنگی پس از افتادن در پاکت و یا پرتاب شدن به بیرون میز قبل از ضربه بعدی باید در روی میز و در نقاط اصلی خود قرار گیرند مگر اینکه در نوبت خود و به طور قانونی در پاکت بیفتد.

1- یک بازیکن در قبال اشتباه داور به جهت درست قرار ندادن توپی در روی میز هیچگونه مسئولیتی ندارد و اگر داور به غلط توپی را در نقطه دیگری قرار دهد تا قبل از ضربه  بعدی می تواند جابجا نماید در غیر اینصورت حق تغییر و تصحیح        آنرا ندارد تا اینکه دوباره آن توپ پاکت شده آن وقت به جای اصلی برگردانده شود.

2- اگر توپ رنگی به طور قانونی و در نوبت خود در پاکت بیفتد و اشتباهاً روی نقطه خود قرار گیرد پس از متوجه شدن           و بدون جریمه باید آن توپ در پاکت قرار گرفته و اگر امتیازی از آن توپ گرفته شده باشد به قوت خود باقی است و سپس باید به بازی ادامه داد.

3- چنانچه توپ و یا توپ هایی که به طور ناصحیح در روی نقاط اصلی خود قرار نگرفته ضربه زده شود آن ضربه قانونی بوده و توپ هایی که فراموش شده و اشتباها در روی میز قرار نگرفتند در صورت متوجه شدن باید در نقاط اصلی خود قرار گیرند و :

الف- در صورت فراموش شدن هیچ جریمه های در برنخواهد داشت.

ب- اما اگر قبل از قرار دادن توپ در نقطه خود توسط داور ، بازیکن به کیوبال ضربه بزند جریمه خواهد داشت.                    4- اگر جای اصلی توپ رنگی که باید در روی میز قرار گیرد توسط توپ های دیگر اشغال شده باشد آن توپ در جای خالی از بالاترین نقطه (جای توپ) قرار می گیرد.

5- اگر جای اصلی بیشتر از یک توپ رنگی توسط توپ های دیگر اشغال شده که باید در روی میز قرار گیرند به ترتیب با ارزش ترین توپ در جای خالی بالاترین توپ قرار می گیرد مگر جای خودش خالی باشد در این صورت اول توپی که جایش خالیست قرار می دهم بعد توپ بزرگتر را.

6- چنانچه کلیه نقاط توپ های رنگی توسط توپ های دیگر اشتغال باشد، توپ رنگی باید در نزدیکترین  جای ممکنه            نسبت به نقطه اصلی، بین آن نقطه و نزدیكترین قسمت باند بالا نسبت به آن نقطه قرار گیرد.

7- اگر مابین نقاط اصلی توپ های صورتی و یا مشکی و باند بالا جایی برای قرار دادن فقط توپ های صورتی و مشکی وجود نداشته باشد توپ های فوق الذکر در نزدیکترین جای ممکن نسبت به نقطه اصلی و در زیر آن نقطه قرار می گیرد.

8- در کلیه شرایط توپ کاشته شده نباید با توپ دیگر تماس داشته باشد.

9- توپ های رنگی باید توسط دست در نقاط مشخص شده قرار گیرند.



توپهای بهم چسبیده Touching ball  

1- اگر کیوبال به توپ یا توپهایی که نوبت بازی  آنها است بچسبد ، داور باید اعلام کند(توپ های بهم چسبیده )   Touching ball و اینکه چه توپ و یا توپ هایی به کیو بال چسبیده را نشان دهد.

2- زمانیکه اعلام می شود (توپ های بهم چسبیده) ضربه زننده باید کیوبال را طوری از توپ چسبیده دور کند که آن توپ به هیچ عنوان تکان نخورد که در صورت تکان خوردن ضربه هل بوده و خطا می باشد.

3- اگر کیوبال به توپی که نوبت بازی آن نیست بچسبد و یا نزدیک آن باشد و از داور سوال شود که آیا این توپ ها به هم چسبیده یا نه ، او جواب آری یا خیر را خواهد داد و بازیکن باید طوری به کیوبال ضربه بزند که آن توپ تکان نخورده  و کیوبال در ضربه اول به توپ در نوبت برخورد نماید.

4- چنانچه کیوبال هم به توپ در نوبت و هم توپ خارج از نوبت بچسبد داور فقط به توپ در نوبت اشاره خواهد كرد و اگر ضربه زننده از داور سوال كند كه آیا كیوبال به توپ خارج از نوبت هم چسبیده یا نه، او حق دارد جواب دهد.

5- اگر داور متقاعد شود که حرکت توپ چسبیده به کیوبال بدون دخالت ضربه زننده می باشد نباید اعلام خطا نماید.   مثال : توپ در نوبت در لبه فرو رفتگی جای توپی که معمولا روی میزها ایجاد می شود قرار دارد و بعد از جدا شدن کیو بال به درون آن فرو رفتگی حرکت می کند و این حرکت خطا محسوب نمی شود.

6- چنانچه توپی در زمان کنترل داور به کیو بال نچسبیده باشد و قبل از ضربه بازیکن به نظر برسد که بهم چسبیده است داور باید آن توپها را به صورتیکه خودش قبول دارد جابجا نماید.

 توپ در لبه پاکت Ball on edge of packet  

1- اگر توپی که در لبه پاکت قرار دارد و بدون ضربه توپ دیگر در ادامه بازی در پاکت بیفتد ، آن توپ در جای قبلی قرار گرفته و امتیازات به دست آمده از توپهای دیگر تا آن لحظه به قوت خود باقی است.

2- اگر در امتداد یک ضربه احتمال برخورد هر توپ به آن توپ (توپی که از لبه به داخل پاکت افتاده است) وجود داشته باشد در آنصورت :

الف- بدون تخطی از این قوانین ، کلیه توپ ها باید در جای قبلی قرار گرفته و همان بازیکن می تواند مثل ضربه قبلی و یا هر نوع ضربه ای که بخواهد ، مجددا بازی نماید.

ب- اگر در همان شرایط خطایی اتفاق بیافتد ، بازیکن خاطی جریمه شده و کلیه توپ ها در جای قبلی قرار گرفته و بازیکن بعدی به طور معمول می تواند امتیازات بعد از خطای حریف را دارا باشد.

3- اگر توپی برای چند لحظه 4 ثانیه در لبه پاکت بالانس شده و در داخل پاکت بیافتد امتیاز آن توپ بحساب زننده محسوب شده و توپ در جای قبلی قرار نمی گیرد.

 

ماسک (اسنوکرد) شدن بعد از خطا snookered after a foul

چنانچه کیوبال پس از خطا اسنوکرد شود. داور باید اعلام کند فری بال ( توپ آزاد)

1- اگر بازیکن بعدی بخواهد ضربه بعدی را بزند :

الف – او می تواند هر توپی را به جای توپ در نوبت (توپی که نوبت بازی با آن است) انتخاب کند.

ب- توپ انتخاب شده ارزش همان توپ در نوبت را داشته و چنانچه در پاکت بیافتد پس از محاسبه امتیاز در نقطه اصلی  در روی میز قرار می گیرد.

2- در حالت زیر کیوبال مرتکب خطا شده است :

اگر کیوبال اول به توپ آزاد و یا همزمان به توپ در نوبت و توپ آزاد برخورد ننماید.

3- وقتی توپ آزاد در پاکت بیفتد مجدداً در روی نقطه اصلی خود قرار گرفته و باندازه ارزش توپ در نوبت امتیاز محاسبه خواهد شد.

ب: فقط زمانیكه توپ 6و7 روی میز باشد كیوبال توسط توپ آزاد می تواند اسنوكرد  شود.

4- بشرطی که کیوبال اول به توپ آزاد و یا همزمان به توپ آزاد و توپ در نوبت برخورد نماید و سپس توپ در نوبت داخل پاکت شود. آن توپ در داخل پاکت میماند و امتیاز نیز محاسبه خواهد شد.

5- زمانیکه نوبت توپ های رنگی است و همزمان توپ آزاد و توپ در نوبت داخل پاکت شوند فقط امتیاز توپ در نوبت محاسبه می شود مگر اینکه نوبت توپ های قرمز باشد که چنانچه قرمز و توپ آزاد داخل پاکت شوند به تعداد آنها امتیاز منظور شده توپ در نوبت در داخل پاکت میماند و توپ آزاد در روی میز در نقطه خود قرار می گیرد.

6- زمانیكه از بازیكن خاطی درخواست بازی مجدد شود توپ آزاد برای او دیگر مفهومی ندارد.

خطاها:

زمانیکه خطایی صورت می گیرد داور سریعاً باید اعلام fall  نماید که:

1- اگر بازیکنی موفق به ضربه صحیح نباشد نوبت خود را از دست می دهد که داور جریمه او را اعلام خواهد کرد.

2- داور باید صبر کند که ضربه زده شده کامل گشته و سپس اعلام نتیجه نماید.

3- هر توپ رنگی که بعد از پاکت شدن و یا به بیرون پرتاب شدن در نقطه ناصحیح در روی میز قرار گیرد به همان حال باقی می ماند مگر اینکه قبل از ضربه بعدی كسی متوجه شود و یا مجدداً در پاکت بیافتد و یا به بیرون میز پرتاب شود که آن به موقع بطور صحیح در روی میز قرار خواهد گرفت.

5- ضربه بعدی از جائیکه کیوبال بطور ثابت در روی میز قرار می گیرد و یا وقتی کیوبال به بیرون میز و یا داخل پاکت  می شود از منطقه D  آغاز خواهد شد. مگر قانون بازی مجدد از نقطه اول انجام شود .

6- چنانچه در یک ضربه چندین خطا اتفاق بیفتد به ارزش بالاترین خطا جریمه خواهد شد.

7- بازیکنی که مرتکب خطا شود:

الف – طبق بخش جریمه ها که در زیر مشخص شده جریمه خواهد شد.

ب- در صورت درخواست بازیکن بعدی ضربه بعدی را نیز خود او خواهد زد.

جریمه ها :

کلیه خطاها چهار امتیاز جریمه خواهد شد مگر خطایی با ارزش بیشتر از آن اتفاق بیفتد که در بند های بعدی توضیح داده شده است: 

الف- جریمه هایی که به ارزش توپ در نوبت هستند به شرح زیر ند :

1- به کیوبال بیشتر از یکبار ضربه بزند.

2- زمانیکه هر دو پای بازیکن از روی زمین کنده شده ضربه بزند.

3- خارج از نوبت بازی کند.

4- زمانیکه کیوبال در دست است به طور ناصحیح از منطقه D بازی کند.

5- کیوبال بازیکن به هیچ یک از توپ ها برخورد ننماید.

6- کیوبال بدون برخورد با توپی داخل پاکت شود.

7- کیوبال درپشت توپ آزاد اسنوکر(ماسک) شود. ( با توپ فری بال نمی تواند حریف را اسنوکر کرد) مگر زمانی كه فقط توپهای 6 و 7 روی میز باشد، خطا محسوب شده جریمه توپ در نوبت است.

8- ضربه پرشی انجام دهد.

9- با چوب غیر استاندارد بازی کند.

10- در بازی چهار نفره ، به طور غیر قانونی مشورت نماید.

ب- جریمه هایی که به ارزش توپ در نوبت و یا توپ مربوط هستند . (هر کدام که بیشتر باشد)

1- زمانی که کلیه توپ ها در روی میز ساکن نشده ضربه بزند.

2- قبل از اینکه داور توپ رنگی در پاکت افتاده را روی میز قرار دهد ضربه بزند.

3- توپ خارج از نوبت ball not on  را در پاکت بیاندازد.

4- کیوبال ابتدا به توپ خارج از نوبت برخورد نماید.

5- اگر ضربه هل زده شود.

6- به جز نوک چوب، هر قسمتی از لباس ضربه زننده و یا وسایلی که او حمل می کند با هر توپی در روی میز تماس حاصل نماید.

7- چنانچه توپی به بیرون از میز پرتاب شود.

8- چنانچه کیوبال همزمان با دو توپ برخورد نماید.(به جز دو توپ قرمز و یا توپ آزاد و توپ قرمز)

پ- جریمه هایی که با ارزش 7 امتیاز محاسبه می شوند.

1- استفاده کردن از هر توپی خارج از میز برای هر منظوری

2- استفاده کردن از هر وسیله برای اندازه گیری فاصله ها و دهانه پاکتها

3- پس از پاکت کردن توپ قرمز و یا توپ آزاد به جای قرمز دوباره با توپ قرمز بازی کند.(در صورتیکه بعد از زدن توپ قرمز توپ رنگی را اعلام ننماید پس با اشتباه ضربه به یک قرمز برخورد نماید خطای توپ در نوبت گرفته خواهد شد            نه خطای 7 امتیازی .

4- به جز توپ سفید با هر توپی به جای کیوبال بازی نماید.

5- زمانیکه داور توپ انتخابی بازیکن را سوال کرده اما بازیکن جواب ندهد.

6- پس از پاکت کردن توپ قرمز و یا توپ آزاد به جای قرمز، و قبل از انتخاب توپ رنگی مرتکب خطا شود.

بازی مجدد :

چنانچه بازی به دلیل ارتکاب خطای حریف از او بخواهد که دوباره بازی کند. چنین درخواستی قابل اجرا است و  نمی توان از آن چشم پوشی کرد، اما بازیکن خاطی حق دارد، که تصمیم خود برای زدن توپ در نوبت دیگری عوض نماید.

الف- از چه نوع ضربه ای استفاده کند.

ب- کدام توپ در نوبت را برای ضربه زدن انتخاب نماید و آن بازیکن در صورت پاکت کردن هر توپ با شرایط بالا امتیاز مربوطه را کسب خواهد کرد.

خطا و برخورد نکردن کیوبال توپ در نوبت Foul and miss  

بازیکن موظف است که تلاش خود را برای ضربه زدن به (توپ در نوبت) بکار گیرد. اگر داور ملاحظه نماید که از این قانون تخطی شده باید اعلام کند  Foul and amiss  مگر اینکه فقط توپ سیاه روی میز باقی مانده باشد و یا شرایطی ایجاد شود که ضربه زدن به (توپ در نوبت) تمام تلاش خود را اعم از از ضربه مستقیم و یا غیر مستقیم بکار برده است.

1- پس از اعلام Foul and amiss  بازیکن بعدی می تواند از خطا کار درخواست نماید تا بازی مجدد از جای قبلی ( جایی که بازیکن خطا کار از آنجا مرتکب خطا شده است) و یا از جائیکه مانده بازی را ادامه دهد و چنانچه از بازیکن خاطی خواسته شود که کیوبال را در جای قبلی قرار داده و بازی کند باید( توپ در نوبت) آن بازیکن دقیقا در شرایط اولیه که خطا صورت گرفته قرار گیرد و توپهای دیگر اگر جابجا شده است باید به صورت اولیه به وسیله داور قرار گیرند.

2- اگر بازیکنی موفق به ضربه زدن به (توپ در نوبت ) در شرایطی که هیچ مانعی بین آن توپ نسبت به کیوبال وجود ندارد نباشد. داور اعلام Foul and miss and miss strit   می کند مگر اینکه بازیکن به اسنوکر کردن نیاز داشته باشد و داور متقاعد شود که بازیکن عمداً مرتکب خطا نشده است.

3- شرایط بالا زمانی اتفاق میافتد که مسیر مستقیم کیوبال برای ضربه زدن به کل قطر (توپ در نوبت) باز باشد.

الف – اگر برای بار دوم همان بازیکن ، موفق به ضربه زدن به ( توپ در نوبت) در همان شرایط بالا نباشد داور بدون توجه به اختلاف امتیازات اعلام می کند. Foul and miss and miss strit   

ب- 1- در صورتیکه توپ در نوبت قرمز باشد و بازیکن همه توپ را ببیند و نتواند به آن ضربه بزند در صورت درخواست مجدد برای ضربه بعدی می تواند توپ قرمز دیگری را انتخاب کرده به آن ضربه بزند. ولی اگر قرمز ها تمام شده باشد و توپ در نوبت رنگی می باشد طبیعتاً نمی تواند توپ نوبت را در تکرار ضربه خطا عوض نماید.

2- اگر مجددا از همان بازیکن خواسته شود که بازی را از جای قبلی ادامه دهد داور به بازیکن خاطی اخطار می دهد که در صورت موفق نشدن برای بار سوم فریم به نفع حریف او ثبت خواهد شد.

بازیکن بعدی می تواند ضربه بعدی را خود بزند و یا از بازیکن خطا کار بخواهد که از جایی که بازی مانده و یا از جای قبلی بازی کند که در صورت انجام بازی از جای قبلی ، کلیه توپ های تکان خورده به درخواست بازیکن ذینفع  در جاهای قبلی خود و با نظر داور قرار می گیرد.

5- ممکن است شرایط دیگری از  miss پیش بیاید که به تصمیم داور بستگی دارد.

6- پس از اینکه کیوبال به(توپ در نوبت) برخورد ننماید (miss ) و از بازیکن خطا کار خواسته شود که کیوبال را از جای قبلی قرار دهد بازی کند، کلیه توپ های تکان خورده در جای خود (جای فعلی ) باقی می مانند مگر اینکه داور احساس کند که بازیکن خاطی از شرایط بالا ذینفع خواهد بود، که در آنصورت کلیه توپها تکان خورده با نظر داور  در جای قبلی قرار می گیرند و در هر دو حالت توپ های رنگی که در نقاط اشتباه قرار گرفته و تحت شرایط بالا افتاده و یا به بیرون میز پرتاب شده به طور صحیح در نقاط اصلی خود قرار می گیرند.

7- جهت قرار دادن توپ های تکان خورده پس از ارتکاب miss هر دو بازیکن می تواند در زمینه جای قبلی آن توپ ها مشورت نمایند که البته تصمیم نهایی با داور می باشد.

8- در جریان مشاوره ، اگر ضربه زننده با هر توپی در روی میز تماس بگیرد، بدون اینکه نوبت خود را از دست دهد جریمه خواهد شد و توپهای جابجا شده توسط داور و با نظر وی در جای خود قرار خواهد گرفت.

توپی که توسط غیر ضربه زننده جابجا شود:

چنانچه به توپی که ثابت و یا در حال حرکت در روی میز است، توسط بازیکنی غیر از ضربه زننده مزاحمت ایجاد شود بدون اینکه جریمه شود، داور باید آن توپ را در جایی که به نظرش درست است و یا در نقطه ای که خواهد ایستاد قرار دهد.

 1- این قانون شامل مواردی که به جز یار ضربه زننده (در بازی چهار نفره) هر کس دیگری که باعث می شود تا توپ توسط ضربه زننده مورد مزاحمت قرار گیرد نیز می شود.

2- هیچ بازیکنی به دلیل اشتباه داور جریمه نخواهد شد.

احتمال تساوی :

چنانچه داور تصور کند که بازی از روند طبیعی و معمول آن خارج شده است و بازیکنان از ترس باخت بازی را به سکون و در حالت دفاعی ادامه میدهند و در این روند امتیازی رد و بدل نمی شود، داور پیشنهاد تساوی را ارائه می دهد و در صورت قبول نكردن هر یك از بازیكنان بعد از 3 ضربه متوالی جمعاً 6 ضربه اگر امتیازی رد و بدل نشده باشد داور اعلام مساوی در این فریم را اعلام می دارد. فریم از نو با قرار دادن كلیه توپها روی میز بدون اینكه امتیازی برای بازیكنان قائل شود به وسیله همان بازیكن قبلی فریم آغاز می گردد.

   بازی چهار نفره :

در بازی چهار نفره ، هر تیم به طور متناوب فریم ها را شروع خواهند کرد و ترتیب بازی آنها در اول فریم مشخص شده و این ترتیب تا آخر آن فریم ادامه خواهد داشت.

2- بازیکنان می تواند ترتیب بازی خود را در هر فریم جدید تغییر دهند.

3- اگر خطایی صورت گیرد و درخواست بازی مجدد گردد، بازیکنی که مرتکب خطا شده بازی مجدد را انجام خواهد داد حتی اگر این خطا خارج از نوبت اتفاق بیافتد و در اینصورت ضمن اینکه ترتیب اصلی بازی باید حفظ گردد ، یار بازیکن خاطی نوبت خود را از دست خواهد داد.

4- زمانیکه توپ سیاه در پاکت بیفتد و برای نتیجه فریم و یا بازی ، طبق قانون قرار باشد که توپ سیاه در نقطه اصلی در روی میز قرار گیرد . دو نفر بازیکنی که با قید قرعه مشخص شده که ضربه اول را بزند، می توانند بین خود ضربه زننده را تعیین نمایند که پس از آن ترتیب اصلی فریم ادامه پیدا خواهد کرد.

5- دو بازیکن در  حین فریم می توانند با هم مشورت نمایند اما :

الف – هرگز با یاری که در پشت میز قرار گرفته نمی  توانند مشاوره نمایند.

ب- همچنین پس از ضربه تا پایان نوبت آنها نمی تونند با هم مشاوره کنند.





نوع مطلب : بیلیارد ایران، 
برچسب ها : قوانین بین المللی اسنوکر - فصل سوم، قوانین بین المللی اسنوکر، قوانین، اسنوکر، قوانین بین المللی،
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
   
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic